Największy niech będzie sługą…

Ostrzeżenie przed uczonymi w Piśmie

Jezus przemówił do tłumów i do swych uczniów tymi słowami: Na katedrze Mojżesza zasiedli uczeni w Piśmie i faryzeusze. Czyńcie więc i zachowujcie wszystko, co wam polecą, lecz uczynków ich nie naśladujcie. Mówią bowiem, ale sami nie czynią. Wiążą ciężary wielkie i nie do uniesienia i kładą je ludziom na ramiona, lecz sami palcem ruszyć ich nie chcą. Wszystkie swe uczynki spełniają w tym celu, żeby się ludziom pokazać. Rozszerzają swoje filakterie i wydłużają frędzle u płaszczów. Lubią zaszczytne miejsca na ucztach i pierwsze krzesła w synagogach. Chcą, by ich pozdrawiano na rynkach i żeby ludzie nazywali ich Rabbi.

Otóż wy nie pozwalajcie nazywać się Rabbi, albowiem jeden jest wasz Nauczyciel, a wy wszyscy braćmi jesteście. Nikogo też na ziemi nie nazywajcie waszym ojcem; jeden bowiem jest Ojciec wasz, Ten w niebie. Nie chciejcie również, żeby was nazywano mistrzami, bo jeden jest tylko wasz Mistrz, Chrystus. Największy z was niech będzie waszym sługą. Kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się poniża, będzie wywyższony.

Opowiadanie pt. „O wykładaniu Biblii”

Johann Peter Hebel (1776-1826), niemiecki poeta i prozaik, opowiada taką zabawną historyjkę: Pewien chłop spotyka na polu nauczyciela. Prosto z mostu pyta go, czy to prawda, co on wczoraj dzieciom wbijał w głowy, a mianowicie, że „jeżeli cię kto uderzy w prawy policzek, trzeba mu nastawić i drugi”? Pedagog przytaknął, więc chłop z całej siły wyrżnął mu z obu stron w gębę, bo już od dawna miał z nim jakieś stare porachunki.

Akurat w tym czasie przejeżdżał tamtędy hrabia i zauważył bijatykę. Wysłał więc sługę, aby sprawdził, co się tam dzieje. Akurat w tym momencie nauczyciel (też nie ułomek) zwracał właśnie „oba policzki” innym cytatem biblijnym: „Taką miarą, jaką wy mierzycie i wam odmierzę i jeszcze wam dołożę: miarą dobrą i natłoczoną”.

Sługa wróciwszy, doniósł uniżenie: Najjaśniejszy panie, nic się tam nadzwyczajnego nie dzieje. Oni wykładają sobie tylko Pismo święte.

Refleksja

Bycie sługą kojarzy nam się często z poddaństwem, niesprawiedliwością i służalczością. A służyć nie lubimy, bo to raczej inni mają służyć i być poddanymi, a nie my. Być sługą bowiem to nie mieć własnego zdania…

Jezus jest sługą Ojca, który jest w niebie. Jezus wykonywał to, co zostało mu zlecone. I wydawać by się mogło, że źle na tym wyszedł. Bo przecież ukrzyżowanie, to po ludzku biorąc, to nie najlepsze miejsce zakończenia własnego życia. Krzyż jednak jest symbolem zwycięstwa dobra nad złem. Jest zmartwychwstanie, które dowodzi, że to śmierć ma nam służyć. Logika ludzka i logika Boga to dwa różne pojmowania tego świata. Przyjmując jednak tylko logikę Boga, mamy pewność, że czeka nas ostateczne zwycięstwo i wolność…

3 pytania na dobranoc i dzień dobry

1. Dlaczego nie lubimy być sługą?
2. Czy jest różnica miedzy sługą, a służącym?
3. Dlaczego logika boża jest inna od ludzkiej?

I tak na koniec…

„Państwo jest dla człowieka, a nie człowiek dla państwa. […] Innymi słowy, to państwo powinno być naszym sługą, a nie my jego niewolnikami” (Albert Einstein)

(fot. stevie.gill / flickr.com / CC BY-NC-ND 2.0) (fot. SFview / Foter / CC BY-NC-SA) (fot. Stuck in Customs / Foter.com / CC BY-NC-SA) (fot. 'J'' / flickr.com / CC BY-NC 2.0) (fot. Breen's Photos / flickr.com / CC BY-NC 2.0) (fot. Clearly Ambiguous / Foter / CC BY) (fot. rustman / Foter / CC BY-NC-ND) (fot. autumn_leaf / Foter / CC BY-NC-ND) (fot. Will Humes / flickr.com / CC BY-NC-SA 2.0) (fot. f. bearclaw / Foter / CC BY-NC) (fot. racineur / flickr.com / CC BY-NC-ND 2.0) (fot. followtheseinstructions / flickr.com / CC BY-SA 2.0) (fot. Mrs Suzie Cue / Foter / CC BY-NC-ND) (fot. cpboingo / Foter / CC BY-NC) (fot. CIFOR / Foter / CC BY-NC-ND) (fot. wewiorka_wagner / flickr.com / CC BY-SA 2.0) (fot. Georgie Pauwels / Foter / CC BY) (fot. Carlos Sánchez Pimienta / Foter / CC BY-NC) (fot. Wen-Yan King / flickr.com / CC BY-NC-SA 2.0) (fot. Concrete Girl ♥ / flickr.com / CC BY-NC 2.0) (fot. Felix63 / Foter / CC BY-NC-ND) (fot. Muffet / Foter / Creative Commons Attribution 2.0 Generic / CC BY 2.0) (fot. bitzcelt / flickr.com / CC BY-NC-ND 2.0) (fot. william.neuheisel / flickr.com / CC BY 2.0) (fot. David Blackwell. / Foter / Creative Commons Attribution-NoDerivs 2.0 Generic / CC BY-ND 2.0) (fot. Loving Earth / Foter / CC BY-NC-SA) (fot. Seema Krishnakumar / flickr.com / CC BY-NC-SA 2.0) (fot. Truthout.org / flickr.com / CC BY-NC-SA 2.0) (fot. DMahendra / Foter / CC BY-NC-SA) (fot. Nhoj Leunamme == Jhon Emmanuel / Foter / CC BY-NC-ND) (fot. Erik Anestad / flickr.com / CC BY 2.0) (fot. arndt_100 / Foter) (fot. United States Marine Corps Official Page / Foter.com / CC BY-NC)