Timor Wschodni i nadzieja ewanelizacji

Total
0
Shares

 „Jest wielka nadzieja na przyszłość ewangelizacji w Timorze Wschodnim, ale zawsze ważne jest i konieczne, aby wzmocniać wiarę naszej społeczności” – powiedział bp Virgilio Carmo da Silva z Diecezji Dili w Timorze Wschodnim, który liczy około 1,2 mln mieszkańców (96,5% populacji to katolicy, a 2,5% to protestanci). Posiada on trzy diecezje w Dili, Baucau i Maliana. Jest to kraj azjatycki z najwyższym odsetkiem wiernych.

W sierpniu 2015 roku, Stolica Apostolska i Republika Demokratyczna Timoru Wschodniego podpisały umowę w Dili, która przewidywała uznanie osobowości prawnej Kościoła i jego instytucji, a także gwarancje dla Kościoła w swobodnym prowadzeniu jego misji na rzecz ludności Timoru. W roku 2016 umowa ta została ratyfikowana.

Ludność Timoru Wschodniego jest bardzo młoda. 75% populacji jest w wieku poniżej 30 roku życia, a prawie połowa to dzieci. W związku z tym, bp Carmo da Silva zwrócił uwagę, że Kościół ma bardzo ważną rolę w formowaniu sumień obywateli Timoru. „Wiarę ochrzczonych stale należy wzmacniać, bo jest zakorzeniona w duchowości katolickiej, tradycji funkcjonującej i opartej na wartościach Ewangelii – mówił salezjanin – a kapłani, katecheci są powołani do wzmożonych wysiłków, aby towarzyszyć w formowaniu wiernych, kontynuując programy duszpasterskie, które pomagają  i wzmacniają wiarę młodych ludzi, krok po kroku”.

Biskup Diecezji Dili zaznaczył, że wielu katolików w Timorze Wschodnim ma tendencję do powrotu do swoich dawnego systemu wierzeń animistycznych. Dlatego Kościół powinien jeszcze mocniej angażować się we współpracę, dzieląc się swoją wiedzą, ukazując bogactwo katolickiej wiary, aby nastąpiło nawrócenie do Boga we wszystkich okolicznościach życia”.

Biskup zwrócił również uwagę na mocną obecność w Timorze Wschodnim kościołów zielonoświątkowych, które czasami „konkurują o wiernych”, co powoduje przechodzenie ochrzczonych z jednej wspólnoty do drugiej.

Wśród potrzeb występujących wśród młodego społeczeństwa bardzo ważny jest rozwój sektora edukacji. Zaangażowanie zakonów jak jezuici czy salezjanie oferujących swój wkład i współpracę przyczynia się do tworzenia systemu edukacyjnego, który od 2002 roku jest całkowicie przebudowywany.

mh / fides.org

Total
0
Shares
(fot. Babak Fakhamzadeh / flickr.com / CC BY-NC 2.0)

Episkopat Sri Lanki w obronie życia nienarodzonych

„W Sri Lance rokrocznie zachodzi w ciążę 400 tys. kobiet, z czego ok. 15 tys. przeprowadza nielegalną aborcję,…

Może spodoba Ci się też...